Tunteet ilmenevät myös kehollisina tuntemuksina

Huomaatko, että olet tukahduttanut vaikeita tunteita ja oppinut olemaan näyttämättä, miltä sinusta todella tuntuu? Peitteletkö surua, pelkoa, vihaa tai väsymystä näyttämällä positiivisemmalta ja iloisemmalta mitä todellisuudessa oletkaan?

Kohtaamattomat tunteet kuluttavat pinnan alla kallisarvoista energiaamme, eivätkä katoa vaikka suuntaamme huomion toisaalle.

Iloa ja läsnäoloa tuovien asioiden lisääminen elämään on tärkeää ja antaa voimavaroja kohdata vaikeitakin hetkiä. Toisaalta helposti voi käydä niin, että vaikeat tunteet jäävät kohtaamatta silloin, jos keskitymme ainoastaan vahvistamaan positiivista värähtelyä ympärillämme.

Uskon siihen, että vaikeiden tunteiden kohtaaminen hyväksynnän ja lempeyden kautta auttaa vapautumaan niihin liittyvistä reaktiomalleista. Meidän ei tarvitse kuitenkaan samaistua vaikeisiin olotiloihin ja jäädä jumiin negatiivisiin ajatusmalleihin, vaan voimme vapautua niistä vähitellen neutraalisti havainnoimalla ja sallimalla sen, mitä jokaisessa hetkessä todellisuudessa koemme.

Neutraali tunteiden ja tuntemusten kohtaaminen ei kuitenkaan ole helppoa, sillä helposti samaistumme luulemaan, että olemme surullisia, vihaisia tai vaikkapa mustasukkaisia. Lisäksi ajattelemme tunteiden syyn olevan ulkopuolellamme. Todellisuudessa kokemamme tunteet ilmenevät kehollisina tuntemuksina, joihin mielemme tiedostamattamme reagoi.

Olet varmasti huomannut, että kokiessasi muun muassa pelkoa, vihaa tai intohimoa hengityksesi kiihtyy ja syke nousee. Itseasiassa nämä fyysiset tuntemukset ja fysiologiset muutokset kehossa saavat meidät tuntemaan vaaraa ja tarvetta suojautua tai reagoida.

Edelleen kuitenkin reagoimme fyysisiin tuntemuksiin, jotka nousevat sisällämme. Silloin, kun huomaamme tämän ja emme vahvista totuttua reagointimallia, niin myös nämä fyysiset tuntemukset rauhoittuvat eivätkä vie meitä epätasapainoon.

On täysin luonnollista kokea erilaisia tunteita ja tuntemuksia, siksi voimme rohkeasti antaa niiden nousta pinnalle ja myös vapautua niihin takertumatta.

#läsnäolo #havainnointi #neutraali #irtipäästäminen #rohkeus #kehollisuus #kehomieli #yhteys #tiedostaminen #osteoterveys

Kehon jännityksien vapautuessa

Oletko huomannut, että mitä enemmän kehossasi on jännityksiä, niin sitä enemmän koet erillisyyttä ja epämukavuutta suhteessa itseesi ja ympäristöösi?
 
Kehon muistiin tallentuneet reaktio – ja ajatusmallit voivat tuntua erilaisina jännityksinä kehon kudoksissa kuten lihaksissa, faskioissa, nivelissä ja sisäelimissä.
 
Mitä enemmän jännityksiä pääsee vapautumaan hoidon aikana, niin sitä helpompi on kokea yhteyttä ja rakkautta itsessään sekä suhteessa ympäröivään maailmaan.

Hermoston tasapainottaminen

Tiesitkö, että osteopaattinen hoito tasapainottaa autonomista hermostoa ja parantaa vagushermon optimaalista toimintaa?
 
Erilaisten kehon kipu – ja häiriötilojen yhteydessä hermoston tasapaino järkkyy ja keho voi jäädä pitkittyneeseen ”taistele – ja pakene” tilaan.
 
Hoidossani keskeisessä roolissa on juurikin hermostollisen yliaktiivisuuden laskeminen, jotta keho pääsisi palautumaan parhaimmalla mahdollisella tavalla. Usein vaikutus on nopea ja oireiden väheneminen on helposti huomattavissa hoitoa seuraavina päivinä.
 
Tässä ohessa artikkeli, jossa kerrotaan vagushermon toiminnasta tarkemmin.
girl, lavender, asleep

Omedvetna tanke – och beteendemönster

Stress i vardagen beror på olika saker. Ofta beror det på att vi fastnat i omedvetna tankar och beteendemönster som inte fungerar så bra för oss.

När man väl börjar uppmärksamma sina tankar blir det tydligare hur de påverkar en.
Att fokusera uppmärksamheten ger ett inre lugn vilket har flera positiva effekter.
Det visar studier på mindfulness och meditation.

En osteopatisk behandling kan också bidra till att identifiera beteendemönster och deras effekt på kroppen. Vilket leder till minskad stress och välmående.

Vakuutuksesta korvausta osteopatiaan

Pohjola Vakuutuksen ”lisähoitoturva” korvaa myös osteopaattisen hoidon hoitokuluja. Pohjola Vakuutuksen sivuilta löytyy heidän tuoteoppaansa ”Sinun ja läheistesi vakuutukset”,  jonka lisähoitoturva esittelyssä kerrotaan:

”Valitsemalla Lisähoitoturvaan tuki – ja liikuntaelinterapian kulut tuet toimintakykysi palautumista. Terapia voi jopa olla vaihtoehto leikkaukselle. — Korvaamme fysioterapeutin, jalkaterapeutin, osteopaatin, kiropraktikon ja naprapaatin jokaisen vakuutuskauden aikana tekemiä tutkimuksia ja hoitoja enintään 10 käyntikertaa.

Lisätietoja voit kysyä Pohjola vakuutuksen asiakaspalvelijoilta.

Vinkkejä ravitsemukseen kehotyypeittäin

Tässä on mainio kirjauutuus ”Pohjoista Ayurvedaa: keholle, mielelle ja iholle” (Kaur, Pokka, Sharma ja Sotkasiira 2020), jota voin suositella lämpimästi pehmeänä avauksena Ayurvedan oppeihin pohjoismaiseen ilmastoon ja luontoon sovellettuna:

Hidasta elämää sivustolta voit löytää kuvauksen kirjasta:

”Ayurveda on terveydenhoitofilosofia ja elämäntapa, jonka pyrkimyksenä on tasapainoinen elämä itsen ja ympäristön kanssa. Se auttaa syventämään itsetuntemusta sekä ymmärtämään esimerkiksi ruokavalion, ihonhoidon ja muiden elintapojen vaikutusta kokonaisvaltaiseen hyvään oloon. Pohjoista ayurvedaa kertoo, miten tunnistaa oman keho- ja ihotyypin ja kuinka tehdä hyvinvoinnin kannalta järkeviä valintoja. ”

”Kirjassa on huomioitu Suomen luonnon ja vuodenaikojen erityispiirteet. Oppaan helpoilla ohjeilla oppii lempeän ja luonnollisen tavan elää, mutta se tarjoaa uutta tietoa ja inspiraatiota myös ayurvedista elämäntapaa jo noudattaville. Kirjan kirjoittajilla on laaja kokemus ayurvedan oppien soveltamisesta Suomeen.”